(καθισμένος σε ένα μαρμάρινο τραπέζι ομολογώ)
Οι τρεις οι δύο κι ο ένας l' unique le solitaire
Le marié à vie a sa cigarette μπροστά σ' έναν εξώστη επάνω στη
Μεσόγειο
Και με μια κούπα έννοιες δύσκολες κι εύγεστες come i fichi la mattina
Μετρά κείνο που μένει. Το ίδιο που δεν βρίσκεται ποτέ μέσα στο
άθροισμα
Μπορεί μ΄ευθείες να χαράζεται ο Μεσημβρινός αλλ΄
Η αλήθεια πάντοτε με τεθλασμένες.
τελετουργία σε ευ ελάχιστο -
σε υφάσματα στοές -
και είναι το γέλιο σου
του περιττού οβολός για τη μεταστροφή μας
εωσότου
γυναίκα εσύ
στα μικρομάγαζα της Μεσογείου
απορροφάς τη θηλυκότητα [5]
μα κι ο άλλος μου
σταθήκαμε
εκεί
ήλπισα το φιλί σου -
από το δικό μου αλφάβητο
λύτρωσέ με
(βουβή η αθανασία.)
μες στο καινούργιο
το εδώ ξένο
της δικής μου επάρκειας
πριν και δυο και τρεις φορές τα παραστήσει
ρημαδιασμένη (τώρα πια) η υψικάμινος
καπνισμένα ξέφτια
στου προλετάριου το κασκέτο [6]
Μίλαγες για την ψίχα της πνοής στη γένεση
συγκατοικείς, κοινόχρηστα, στα δάχτυλά μου
και φεύγεις
πισωγυρίζοντας μέσα μου σφένταμα αγκαλιά τις λαχτάρες
το ασήμαντο
το αυτί που αφουγκράζεται
της απουσίας μη και τυχόν
χαθεί η ακοή - [7]
δεν ανήκω να νιώθω και όμως
Μα ενώ στο ανέκαθεν πασχίζουν οι άνθρωποι
την άδεια της νύχτας πανσέληνο
του ζενίθ την παράταση
σταθερές
άρρωστοι,
να γίνει το σώμα του
Contretemps
Kρίθηκα
το επιμέρους
εκ των υστέρων -
είχα ένας δίχως περίγραμμα
να γραπωθεί μαζί κι εγώ -
δεν είχα κόχη -
η ηδονή)
είμαι εγώ; -
Περπατάς και το προορισμένο
Tο πρωταρχικό
έκθετο είναι
και σάρκα
μαζί σου - σε ένωση -
δημιουργεί δίχως επεξηγήσεις την κυριολεξία του σώματος.
γεγονός
στις χειρονομίες των πεποιθήσεων -
σχήμα -
του κόσμου
μα
μας -
δώσε μου -
Ναι
στα αθέατα ψεγάδια του κορμιού
Ναι
από σένα ξεκινώ και πάω τελεσίδικα
λατομείο
τετράγωνη άλλοτε κι αλλού κύκλος -
των πραγμάτων που αφήνουν
η μουσική των χαλικιών
στην άχνα του παράθυρου
το παρελθόν -
Κοίταξέ με -
στη δική σου έχω αλήθεια γίνει κι εγώ
Κοίτα με
το Μαζί τραυλίζω και μεταίχμιος Μέσα Σου -
με το Μα με το Με ή το Μη στους θυσάνους του έρωτος
διανοίγεις Εσύ Μηχανικός τον Μονόδρομο Μέσα Μου [11]
το ζωγραφιστό - που μας κόβει τη θέα - φύλλωμα ) [12]
Είναι επίθετο της
ουτοπίας
μισή από αίμα και
από έκφραση
κατεπάνω στον καύσωνα [13]
- πώς διψώ από φλόγες -
με το μέγα του τέλους το τέλος ατέλειωτο
στις διόδους σου
τώρα
με την πλάτη στο μέλλον - νεκροί -
και μορφή που άλλοτε είχαμε
τώρα είμαστε
νιώθω
μοναχά
οι νεκροί
ζωντανοί
και σμιλεύουν -
και τα Μα και τα Ζ(ε)ι και τα Με και τα Σα εκ των Σων -
τους σπασμούς της παράτασης
που αλυχτάς στο ατελεύτητο
ως να γίνω άφησέ με να λάμψω [14]-
της οδύνης φωτιά
κι από στάχτες
της πρώτης πηγής
ο στρόβιλος άγγελος
Βαγγέλης Ιντζίδης, Απρίλης 2009
ΞΗΜΕΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ
- To ξημέρωμα της 9ης Δεκεμβρίου 1926 (πέντε χρόνια μετά τη συνάντησή τους) ο Μπένγιαμιν κατεβαίνει στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Λευκορωσίας - Βαλτικής στη Μόσχα. Πηγαίνει εκεί για να συναντήσει την ΄Ασια Λάσιτς που τον περιμένει στο σταθμό μαζί με τον σύντροφό της Μπέρνχαρντ Ράιχ. Τις σημειώσεις του σε αυτό το ταξίδι - αρχικά ονομάζει Ισπανικό Ταξίδι (για λόγους πολιτικής του ασφάλειας ή και λόγους μιας μεταφορικής αλληγορίας της δικής του εμπειρίας από τη Σοβιετική Ένωση[Smith, 1996]. Αργότερα θα ονοματίσει τις σημειώσεις του από αυτό το ταξίδι Ημερολόγιο της Μόσχας. Αλλά δεκατέσσερα χρόνια μετά δεν θα κατορθώσει να διαβεί τα ισπανογαλλικά σύνορα. Εκ των υστέρων το Ισπανικό Ταξίδι γίνεται η αλληγορία του Ταξιδιού μακριά από τον κόσμο αυτό. Το Ισπανικό Ταξίδι του Βάλτερ αποτελεί μια ειρωνική - τραγικά ειρωνική - επεξεργασία της αλληγορίας από την κυριολεξία, της πεποίθησης από το γεγονός.
- Το ξημέρωμα της 27ης Σεπτεμβρίου 1940 – δεκαέξι χρόνια μετά - ο Βάλτερ αυτοκτονεί για να μην πέσει στα χέρια των Ναζί. Τα σύνορα του περάσματος από τα Πυρηναία στην Ισπανία έκλεισαν την ημέρα που ήταν έτοιμος να τα διαβεί. Η άλλοτε δημοκρατική Γαλλία του Λαϊκού Μετώπου έχει παραδοθεί στον ολοκληρωτισμό του Καθεστώτος του Βισύ και συνεργάζεται με την Γκεστάπο, παραδίδοντας τους πολίτες εβραϊκής καταγωγής. Την επομένη της αυτοκτονίας του Βάλτερ άνοιξαν ξανά τα ισπανογαλλικά σύνορα. Αλλά εκείνος δε διάβηκε. Δεν ταξίδεψε το Ισπανικό του Ταξίδι.
- Το ξημέρωμα της 21ης Νοεμβρίου 1979 –πενήντα τέσσερα χρόνια μετά - πέθανε η ΄Ασια στη Ρίγα της Λετονίας.
- Το ξημέρωμα της 18ης Νοεμβρίου 1956, στη Φρανκφούρτη, τριάντα δύο χρόνια μετά, ο Θήοντορ Αντόρνο , που είχε συναντήσει τον Βάλτερ Μπένγιαμιν ήδη από τα 1923 και τον είχε περιγράψει ως «έναν από τους σπουδαιότερους ανθρώπους», [8] καταγράφει το όνειρό του: «Ονειρεύτηκα μια φοβερή καταστροφή από καύσωνα. Μέσα στη φλεγόμενη ατμόσφαιρα – ένας κοσμικός καύσωνας – αναφλέχθηκαν ακόμη μια φορά για λίγα δευτερόλεπτα όλοι οι νεκροί με τη μορφή που είχαν άλλοτε, και εγώ ήξερα: τώρα μόνον είναι εντελώς νεκροί.» [9]
οι νεκροί με τη μορφή που είχαν άλλοτε
τη μουσική της ύλης
Βαγγέλης Ιντζίδης, Απρίλης 2009
Σταματημένος νιώθεις αλλά σε τρέχει ο δρόμος σου
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1] Μνεία στο Passagen-Werk, το «Σχέδιο Εργασίας περί Στοών» του Βάλτερ Μπένγιαμιν, που «προοριζόταν να γίνει «μια υλιστική φιλοσοφία της ιστορίας», κατασκευασμένη με τη «μέγιστη συγκεκριμενοποίηση» από το ίδιο το ιστορικό υλικό, τα ξεπερασμένα απομεινάρια εκείνων των κτηρίων του δέκατου ένατου αιώνα.» (στο Susan Buck – Morss, 2009:3-4) Οι Στοές τον δέκατο ένατο αιώνα είναι αποτελούν τον πρόγονο των εμπορικών στοών στον εικοστό αιώνα πριν την μετεξέλιξή τους σε εμπορικά κέντρα.
[2] «Η πηγή του γερμανικού τραγικού δράματος», [Ursprung des deutschen Trauerspiel] (στο Susan Buck – Morss,2009:9).
[3] Για τη συνάντησή τους δες στο Susan Buck – Morss,2009:17-18 :μνήμησιτς για την πρώτη συνάντησή της με τον Βάλτερ Μπένγιαμιν.
[4] Ο ΄Ερνστ Μπλοχ για τον Βάλτερ Μπενγιαμιν: Στο Susan Buck – Morss,2009:21.
[5]πρβλ. "Ο Μπένγιαμιν ακριβολογούσε όταν έγραφε πως "η πορνεία αποτελεί αγορά θηλυκών τύπων" κι όχι θηλυκών προσώπων ή και θηλυκών σωμάτων. Στην πόρνη η θηλυκότητα απορροφά το θήλυ totis copiis" (Σαγκριώτης, 2003:20).
[6] ΄Ασια Λάσιτς [Asja Lācis] (1891 – 1979) Μπολσεβίκα Λετονή ηθοποιός και σκηνοθέτης θεάτρου. Στα 1922, επισκέφθηκε τη Γερμανία για να συναντήσει τον Μπέρτολτ Μπρεχτ και τον πρωτοποριακό σκηνοθέτη ΄Ερβιν Πισκατόρ. Διάσημη για τη δουλειά της γύρω από ένα προλεταριακό θέατρο για παιδιά, συναντήθηκε στα 1924 με τον Βάλτερ Μπένγιαμιν (ο οποίος μιλά για αυτήν σε επιστολές του με ερωτικούς υπαινιγμούς) στο Κάπρι της Ιταλίας. ΄Οπως αναφέρει ο Michael Loewy "ο Walter Benjamin μετά από το 1924, όταν διάβασε το έργο του Λούκατς Ιστορία και Ταξική Συνείδηση (1923) και ανακάλυψε τον έμπρακτο κομμουνισμό στα μάτια της σοβιετικής καλλιτέχνιδος και πολιτικής ακτιβίστριας Asja Lacis στο Κάπρι, ο Μαρξισμός γίνεται ένα συστατικό κλειδί της θέασής του για τον κόσμο."(1995:11).
[7] πρβλ. " Μια πύλη στέκει στην αρχή ενός μακρού δρόμου, που οδηγεί κατηφορικά στο σπίτι της ...μιάς γυναίκας που επισκεπτόμουν κάθε βράδυ. Αφότου μετακόμισε, το άνοιγμα της πύλης κείτεται πια μπροστά μου σαν αυτί που έχει χάσει την ακοή του." [Benjamin (Μονόδρομος στην ελληνική έκδοση) 2004:43]
[8]-[9] πρβλ. "Τυφλωμένη σαν σμάρι πουλιών φτεροκοπά η αίσθηση μέσα στη λάμψη της γυναίκας. Κι όπως γυρεύουν προστασία τα πουλιά στις φυλλωσιές και κρύβονται στα δέντρα, έτσι οι αισθήσεις δραπετεύουν στις σκιερές ρυτίδες, τις άχαρες χειρονομίες και τ΄αθέατα ψεγάδια του αγαπημένου κορμιού, όπου κουρνιάζουν ασφαλείς μες στην κρυψώνα. Και κανείς περαστικός δεν μαντεύει΄πώς ακριβώς ε΄δω, μες στο λειψό και το επιλήψιμο φωλιάζει η ακαριαία ερωτική συγκίνηση του θαυμαυστή" [Benjamin, 2004:47]
10] πρβλ. «Μόνον όποιος ξέρει να βλέπει το παρελθόν του ως αποκύημα εξαναγκασμού και ανάγκης θα ήταν ικανός να του αποδώσει την ύψιστη για αυτόν αξία στο παρόν . Διότι αυτά που ο καθένας έχει ζήσει είναι, στην καλύτερη περίπτωση, συγκρίσιμα με ένα όμορφο άγαλμα που έχει όλα τα μέλη του σπασμένα από τις μετακινήσεις και που τώρα δεν είναι τίποτα άλλο παρά μόνον ένα ακριβό κομμάτι μάρμαρο, από το οποίο θα πρέπει κανείς να σμιλέψει την εικόνα του μέλλοντός του.»: Κορμός Αγάλματος: Αφορισμός του Βάλτερ Μπένγιαμιν από το «Μονόδρομο», στο Susan Buck – Morss.2009. σ. 10.
11]Στα 1928 (τέσσερα χρόνια μετά τη συνάντησή του με την ΄Ασια Λάσιτς στο Κάπρι και δύο χρόνια μετά τη συνάντησή τους στη Μόσχα) εκδίδεται στο Βερολίνο από τις εκδόσεις Ernst Rowolt Verlag το βιβλίο του Walter Benjamin Einbahnstrasse (Μονόδρομος). Στην αφιερωματική προμετωπίδα του βιβλίου διαβάζουμε: "Ο δρόμος αυτός ονομάζεται ΟΔΟΣ ΑΣΙΑ ΛΑΣΙΤΣ από το όνομα αυτής που ως μηχανικός τον διάνοιξε μέσα στον συγγραφέα" [Benjamin, 2004]
[12] πρβλ. "Ποιο είναι τάχα το θέμα που "λύνεται"; Δεν ξεμένουν όλες οι απορίες της ζωής που ζήσαμε σαν ένα φύλλωμα ζωγραφιστό, που μας κόβει τη θέα; Να το ξεριζώσουμε, ή και απλώς να τ΄αραιώσουμε, ούτε καν το σκεφτόμαστε. Προχωρούμε, τ΄αφήνουμε πίσω μας, κι από μακριά είναι βέβαια διακριτό, μα όχι καθαρά, σαν σκιά, και για αυτό ακόμα πιο αινιγματικά περιπεπλεγμένο." [Benjamin,2004:46]
[13] πρβλ. Αντόρνο: όνειρο στη Φρανκφούρτη, 18/11/1956. "Μέσα στη φλεγόμενη ατμόσφαιρα νεκροί με τη μορφή που είχαμε άλλοτε, κι εγώ ήξερα: τώρα μόνον είναι εντελώς νεκροί" στο Adorno, 2009:85.
[14] «Αφήστε με να λάμψω μέχρι να γίνω», Γκαίτε, στο Adorno, 2009:98.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ
Adorno, Theodor, W. 2009. Πρωτόκολλα Ονείρων. Μτφρ. Λ. Αναγνώστου. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Benjamin, W. 2004. Μονόδρομος. Μτφρ. Ν.Ανδρικοπούλου. Αθήνα: ΄Αγρα.
Buck–Morss, Susan.2009. H Διαλεκτική του Βλέπειν. Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν και το Σχέδιο Εργασίας περί Στοών. Μτφρ. Μ.Αθανασάκης. Ηράκλειο:Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
Ελύτης Οδυσσέας. 1995. Δυτικά της Λύπης. Αθήνα: ΄Ικαρος.
Loewy M. 1995. "Walter Benjamin and Marxism". Monthly Review. Volume: 46. Issue: 9
Σαγκριώτης, Γ. 2003. Ο Δίκαιος και η Πόρνη. ΄Οψεις της σxέσης ανάμεσα στη θεωρία του δικαίου του Βάλτερ Μπένγιαμιν και στο Passagen-Werk. Aθήνα: Έρασμος.
Smith, G.(ed). 1996. Walter Benjamin. Moscow Diary.Μτφρ. R. Sieburth. Cambridge (Μ): Harvard University Press [Προλογίζει ο Gershom Scholem].
ΔΙΚΤΥΑΚΟΙ ΤΟΠΟΙ
http://politikokafeneio.com/filosofia/balter144.htm
http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&artid=174948&ct=47&dt=06/08/2006
http://www.re-public.gr/?p=615
http://www.marxists.org/reference/archive/benjamin/index.htm
Πολυτροπικές κρυπτομνησίες
www.othervoices.org/gpeaker/Passagenwerk.php
Alison Byrnes http://images.google.gr/imgres?imgurl=http://www.tinlark.com/files/works/Low-Res-Walter-Benjamin.jpg&imgrefurl=
www.elpais.com.uy/.../06/15/cultural_286267.asp
maesehuvi.blogspot.com/2007/08/direccin-nica-...
www.librislondon.co.uk/books/1870352785.html
www.asjalacis.it/
www.asjalacis.it/memoria.htm
www.nextbook.org/cultural/feature.html?id=334